PřeloučDnes.cz
PřeloučDnes.cz » Zpravodajství » Zprávy

Rekonstrukce pardubického uzlu se přehoupla do druhé poloviny, finišují práce ve výškové budově

28.04.2023
Náročnou přestavbu pardubického uzlu si včera prohlédl ministr dopravy Martin Kupka v doprovodu generálního ředitele Správy železnic Jiřího Svobody. Rekonstrukce jedné z nejvytíženějších stanic v zemi se přehoupla do druhé poloviny, postupně se modernizují nástupiště a samotné kolejiště, roste i nová lávka. Skrytější očím veřejnosti je oprava výškové budovy, která bude sloužit jako školicí centrum. Z větší části je už dokončena.
Foto: mdcr.cz
Pardubické hlavní nádraží je vytížená koridorová stanice, jejíž modernizace se dlouho odkládala. "Od šedesátých let se realizovaly pouze dílčí opravy a nádraží už by dlouhodobě nedokázalo zvládat větší nápor vlaků. I přes technickou náročnost aktuálně probíhají čtyřleté stavby se ve stanici daří zajistit plynulý provoz. Věřím, že mírná zpoždění vlaků a snížený komfort vnímají cestující jako nutnou daň za podstatně lepší cestování v blízké budoucnosti," uvádí ministr dopravy Martin Kupka.

V roce 2020 se práce soustředily především na kabelizaci a instalaci provizorního zabezpečovacího zařízení, realizovaly se přeložky inženýrských sítí, kanalizace a nové trakční vedení. Nový je rovněž most u Parama a také čtyřkolejné přemostění ulice 17. listopadu, které doplnily další dva mosty. Jeden trvalý pro nově přidanou kolej a druhý provizorní, díky kterému se mohl zachovat dvoukolejný provoz v průběhu rekonstrukce. Do podchodu, který propojuje Sladkovského a Rokycanovu ulici, se napojil nový tubus, který je nyní zaslepen, ale výhledově bude sloužit veřejnosti jako přístup na novou zastávku Pardubice centrum. "Vnímám zájem o výstavbu této zastávky, a proto intenzivně komunikuji s městem i krajem. Samotná stavba musí proběhnout v zákrytu s probíhající modernizací celé stanice, čas nás tedy tlačí," vysvětluje ministr Kupka.

Rozsáhlé práce v samotné stanici se rozběhly v roce 2021. "Veřejnost začala intenzivně pociťovat zejména opravu prvního a druhého nástupiště. Vyrostly první pilíře nové lávky pro pěší, která propojí sídliště Dukla se Zeleným Předměstím a Palackého třídou. Na konci zmíněného roku se už pro cestující otevřela první dvě proměněná nástupiště. Naplno se také rozběhly práce na další klíčové modernizaci, která je koordinována s pardubickým uzlem, konkrétně z Rosic nad Labem do Stéblové," přibližuje generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.

V současnosti se čile se pracuje na rekonstrukci čtvrtého a výstavbě nového pátého nástupiště, obě se dokončí v červenci, na řadu pak přijde poslední, třetí. Všechna opravená nástupiště jsou ve výšce 550 mm nad kolejí, tedy v úrovni podlahy moderních vlaků, mají nová zastřešení, osvětlení a informační systém. Letos se také usadí na pilíře zbývající díly lávky a postupně se doplní výtahy a eskalátory. S otevřením pro veřejnost se počítá v polovině příštího roku.

Současně s modernizací nástupišť se také kompletně opravují oba podchody. Příjezdový je nyní zcela uzavřen, stojí zde už ale eskalátory a intenzivně se pracuje na interiéru, výstupech na jednotlivá nástupiště a také na jeho prodloužení na nové páté nástupiště. Cestující proto dočasně využívají pouze odjezdový podchod, který je už s novými eskalátory a částečně po modernizaci.

Významnou probíhající akcí je také komplexní rekonstrukce výškové budovy, kterou bude Správa železnic využívat jako své školicí středisko. V přízemí střední části jsou prostory restaurace a rychlého občerstvení, které budou sloužit i široké veřejnosti. V suterénu se přeměňuje původní kino na multifunkční sál. Prostory ve vyšších podlažích se také upravují a využijí se pro umístění dopravního sálu a dalších školicích prostor. Celá rekonstrukce se provádí citlivě a s ohledem na památkovou ochranu se budova v maximální možné míře přiblíží původnímu stavu. "Od září by už měl dřívější hotel sloužit novým účelům, ještě než se sem nastěhují naši zaměstnanci, zpřístupníme o prázdninách prostory široké veřejnosti," doplňuje Jiří Svoboda.

Rekonstrukce železniční stanice Pardubice hlavní nádraží zlepší technický stav a parametry celého uzlu. Díky investici se zvýší bezpečnost provozu a cestujícím se zlepší dopravní dostupnost jednotlivých částí krajské metropole. Díky úpravám ve stanici se zvýší průjezdná rychlost v hlavních kolejích na 160 km/h. Stavba běží od září 2020 a dokončena bude v prosinci příštího roku.

Projekt Modernizace železničního uzlu Pardubice je spolufinancován Evropskou unií z Nástroje pro propojení Evropy (CEF). Národní financování zajišťuje Státní fond dopravní infrastruktury. Celkové investiční náklady stavby činí 6 365 944 040 Kč.

Zdroj: Ministerstvo dopravy
Sdílet: Sdílet na Facebooku Sdílet na X

Další články z rubriky Zprávy

Tři největší uhelné elektrárny vypustily loni stejně emisí jako všechna osobní auta

Uhelné elektrárny Počerady, Tušimice a Prunéřov vypustily v roce 2023 dohromady 10 690 770 tun skleníkového oxidu uhličitého. Vyplývá to ze statistiky emisních povolenek za rok 2023, kterou právě zveřejnila Evropská komise. Je to tedy téměř stejně, ...

Pardubický kraj pomůže prostřednictvím dotačních titulů projektům na venkově

Pardubický poskytne více než 68 milionů korun prostřednictvím dotačních titulů Programu obnovy venkova 2023+. Tyto prostředky budou použity na rekonst ...

Na kyberbezpečnost se musí myslet i ve zdravotnictví, Pardubický kraj proto plánuje investice za více než 60 milionů

Náš svět se neustále digitalizuje a propojuje. Kromě značných výhod to ale s sebou přináší i možná rizika. Před kyberútočníky se musí chránit i zdravo ...

Pardubický kraj bude úzce spolupracovat s aplikací Záchranka

Chcete dostávat varovná hlášení o krizových situacích? Stiskem jednoho tlačítka přivolat pomoc záchranné a horské služby přesně tam, kde se nacházíte? ...

Železniční muzeum v Rosicích nad Labem se rozšíří, v plánu je i vlečka

Pardubický spolek historie železniční dopravy je veřejně prospěšná nezisková organizace, která vznikla v roce 1990. Stará se o Železniční muzeum v Ros ...





Úterý 16.4.2024
Pardubický kraj
Další regiony »






Nastavení cookies | GDPR | O nás, kontakty | Přidat firmu | O regionu | Nabídka našich služeb | Inzerce-Dnes.cz | Práce v ČR | InfoDnes.cz
InfoDnes.cz
Sdružení regionálních portálů

Kraj Vysočina
HavlíčkůvbrodDnes.cz
JihlavaDnes.cz
TřebíčDnes.cz

Liberecký kraj
LiberecDnes.cz

Ústecký kraj
ÚstínadLabemDnes.cz

Plzeňský kraj
PlzeňDnes.cz

Jihočeský kraj
ČeskéBudějoviceDnes.cz

Jihomoravský kraj
BrněnskoDnes.cz

Olomoucký kraj
OlomoucDnes.cz

Zlínský kraj
ZlínDnes.cz

Moravskoslezský kraj
OstravaDnes.cz

Copyright © 1/2009-2024 M+MP spol. s r.o. InfoDnes.cz | Webdesign & webprogramming © PD | RSS InfoDnes